• aeroplane
  • אין תגובות

מהי התחדשות עירונית: פינוי בינוי / תמ"א 38 הריסה ובניה

תכניות התחדשות עירונית בכלל, ומיזמי פינוי בינוי בפרט, משחקות תפקיד חשוב בפתרון משבר הדיור בישראל, שנובע ברובו ממחסור בקרקעות לבנייה. במסגרת מיזמי פינוי בינוי יכולה העירייה להגדיל את היצע יחידות הדיור בעיר מבלי להכשיר לכך קרקעות נוספות.

פינוי בינוי היא תכנית ממשלתית, המיועדת לחזק מבנים ישנים בדומה לתכנית תמ”א 38. אישור החלת פרויקט פינוי בינוי במבנה, תלוי בסדרה של קריטריונים שהוגדרו, הן על ידי הממשלה והן על ידי הוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה, ואשר על המבנה לעמוד בהם על מנת לקבל אישור לתכנית. במסגרת הפרויקט, המבנה נהרס ובונים מבנה חדש, ובנוסף יחידות דיור נוספות, שהרווח ממכירתן מיועד לממן את הפרויקט כולו, כך שבעלי הדירות יוכלו ליהנות מבית חדש מבלי להוציא ולו שקל מכיסם.

פרויקטים של פינוי-בינוי נועדו לשדרג אזורים עירוניים ישנים לאזורי מגורים שהבניינים בהם מודרניים וחדישים. הדירות מרווחות , עם מפרט טכני עשיר, במטרה לשפר את רמת הדיור ואיכות החיים של בעלי הדירות לצד ניצול אופטימלי של השטח, תוך שמירה על המרחבים הירוקים במרכזי הערים. הבניין החדש כולל מעלית, חדר ממ"ד, מרפסת שמש, חניה, חדרי שירות ולעיתים גם מחסנים ועוד.

בפרויקט פינוי-בינוי, בעלי הדירות מתפנים מרצונם לטובת מגורים חלופיים זמניים. היזם יממן את תשלום שכר הדירה לפי הערכת שמאי או לפי הסכם השכירות, הגבוה מבניהם, כולל הובלת תחולת הדירה הלוך ושוב.

לפני מועד ביצוע העבודות, יעמיד היזם לבעלי הדירות את הערבויות הבאות:

1. ערבות בנקאית בשווי הדירה החדשה.
2. ערבות להבטחת תשלומי שכר דירה.
3. ערבות בדק להבטחת תיקון הליקויים בדירה החדשה ככל ויהיו.
4. ערבות להבטחת תשלומי המיסים.
5. ערבות להסדרת רישום הבית המשותף להבטחת רישום הדירה החדשה בטאבו על שם הבעלים.

כך שמרגע מסירת המפתחות של הדירה הישנה ועד לרישום הדירה החדשה בטאבו בעלי הדירות מוגנים בערבויות כאמור.